Optimaliseer je logo voor drukwerk: Aanleveringstips
Sommige logo's lenen zich beter om te drukken op bepaalde dragers vanwege diverse redenen, zoals esthetiek, leesbaarheid en functionaliteit. Hieronder worden enkele redenen gegeven waarom het soms beter is om je verticale, horizontale logo's of enkel het icoon kunnen worden gekozen voor verschillende dragers.
- Esthetiek: De esthetiek van een logo kan bepalen welke oriëntatie het meest geschikt is. Sommige logo's hebben een ontwerp dat beter tot zijn recht komt in een verticale indeling, terwijl andere logo's er beter uitzien in een horizontale indeling. Het is belangrijk dat het logo er visueel aantrekkelijk uitziet op de drager, en de oriëntatie kan hieraan bijdragen.
- Leesbaarheid: De leesbaarheid van het logo kan ook een rol spelen bij het kiezen van de oriëntatie. Als het logo bijvoorbeeld een combinatie van tekst en grafische elementen bevat, kan een horizontale indeling de leesbaarheid van de tekst verbeteren. Verticale logo's kunnen echter handig zijn wanneer de beschikbare ruimte beperkt is, omdat ze minder horizontale ruimte innemen.
- Functionaliteit: De keuze voor het afdrukken van het volledige logo met alle elementen of enkel het symbool kan afhangen van de functionaliteit op de drager. Sommige dragers, zoals visitekaartjes of pennen, hebben beperkte ruimte en daarom kunnen alleen het symbool of een vereenvoudigde versie van het logo passend zijn.
We vragen een vectorbestand van je logo.
Wat is een vector bestand?
Een vectorbestand is een bestand dat je kan schalen zonder verlies van de scherpe kwaliteit. Je kan het zowel drukken op een kleine pen als een grote vlag.
De meest gangbare typen zijn .AI (Adobe Illustrator), .EPS (Encapsulated PostScript), .PDF (Portable Document Format) en .SVG (Scalable Vector Graphics).
Is het bestandtype JPG, PNG, GIF, TIFF, BMP of PSD? Helaas, deze zijn geen vector bestand.
Wil je nakijken of je te maken hebt met een vector- of pixelbestand? Open de afbeelding in een fotoprogramma en zoom zo veel mogelijk in. Wordt de foto wazig en zie je blokjes/kartels (pixels)? Dan is het een pixelbestand. Blijft hij scherp, dan is het een vector.
Het bestand is geen vector wat nu? Vraag rechtstreeks bij je grafisch ontwerper een vectorbestand op, hij weet ongetwijfeld welk bestand hij jou dan moet sturen om vervolgens aan ons te bezorgen. In elk geval worden (professionele) logo's altijd in vector ontworpen. Er is hiervan dus zeker altijd een vectorbestand voorhanden.
Indien je dit niet hebt, kan onze studio proberen je logo in vector om te zetten. Let wel op, je logo kan op deze manier licht zijn aangepast.
Pantone Matching System, kortweg 'PMS', zijn gestandaardiseerde kleuren waarbij de inkt van tevoren wordt gemengd tot de juiste kleur. Op deze manier zal je kleur altijd dezelfde zijn.
Ik heb geen PMS-kleuren! Wat nu? Maak je geen zorgen als jouw organisatie geen Pantone-kleuren heeft. Hier zijn enkele manieren om jouw kleuren te achterhalen!
- Vraag je grafisch ontwerper om te zoeken naar de dichtstbijzijnde kleur als deze niet in de huisstijlgids staat. Je kan ons ook vragen om voor jou te beslissen. Onze studio zal de beste match voorstellen.
- Gebruik onlinetools. Er zijn online converters waarmee je RGB-, CYMK- of HEX-waarden kan invoeren en de bijbehorende Pantone-kleursuggesties kunt ontvangen. Let op want deze geven niet altijd hetzelfde resultaat.
- Fysieke Pantone-gidsen: Gebruik een Pantone-kleurengids solid coated, een fysiek stalenboek dat een tastbare referentie biedt voor nauwkeurige kleurselectie.
De keuze van het aantal kleuren heeft direct invloed op de prijs en de kwaliteit van de bedrukking. Hoe meer kleuren er worden gebruikt, des te complexer het drukproces wordt en des te hoger de kostprijs van het bedrukken zal zijn. Daarom is het van belang om het ontwerp te vereenvoudigen en de noodzakelijke kleuren door te geven, om zo de kosten te beperken indien gewenst.
Bovendien kunnen er technische beperkingen zijn bij het bedrukken met een groot aantal kleuren. Niet alle drukmethoden zijn in staat om zeer gedetailleerde en kleurrijke ontwerpen nauwkeurig weer te geven. Het kan daarom voorkomen dat sommige bedrukkingen beperkt zijn tot een bepaald aantal kleuren en niet in staat zijn om het gewenste ontwerp te realiseren.
Wil je een bepaalde tekst laten bedrukken? Bv. Bij het drukken van individuele namen.
Geef dan de juiste tekst door. Lees zeker goed na op type- en schrijffouten, deze worden namelijk zo overgenomen.
Daarnaast hebben we ook je letters in lettercontouren of je lettertype nodig. Op deze manier zijn we zeker dat je we de juiste uitstraling overbrengen.
Verder hou je best rekening met de leesbaarheid van de tekst. De lettergrootte, letterdikte en het soort lettertype spelen hierbij een rol. We raden je af bv. veel tekst of een heel fijn lettertype op pen te bedrukken. De tekst kan namelijk dichtlopen, onze studio geeft altijd aan indien dit het geval is.
Welke tekst vind jij het beste leesbaar?
Er zijn verschillende mogelijkheden van bedrukkingsplaatsen.
Op een T-shirt zijn de meest gangbare op de linkerborst of op de rug.
Bestel je een boekje dan is het handig om te laten weten of je de bedrukking bovenaan, in het midden of onderaan.
Je krijgt altijd een digitale drukproef waarbij je kan zien hoe het finale product er zal uitzien.
Wil je graag dat je logo eerder subtiel is of groot genoeg dat het van ver opvalt?
Is je logo standaard 80mm breed?
Heb je graag dat het logo zo grootmogelijk gedrukt wordt?
Als je zelf een voorkeur hebt mag je dit altijd doorgeven. Hou er wel rekening mee dat er technische limieten zijn van bepaalde drukprocessen.
Standaard maakt onze studio een voorbeeld met de beste optie.
Door de bovengenoemde aanleverspecificaties zorgvuldig te volgen, kunnen wij een efficiënt drukproces garanderen. Dit resulteert in hoogwaardig drukwerk dat aan al jouw verwachtingen voldoet. Aarzel niet om contact met ons op te nemen indien je vragen hebt over het aanleveren van de bestanden. Wij staan altijd voor je klaar om jou te adviseren en te helpen bij een vlotte en succesvolle drukopdracht.